تاثیرات مفید مصرف چربی های غیر اشباع در افراد مبتلا به پیش دیابت

24 مارس 2016-با توجه به یک مطالعه ی جدید، سلامت افراد مبتلا به پیش دیابت می تواند به طور چشمگیری با خوردن غذاهای غنی از چربی های غیر اشباع بهبود یابد.

این پژوهش که در کینگز کالج لندن انجام شده است، نشان داد که به جای چربی اشباع، غذاهایی مانند آجیل، ماهی های چرب و روغن های گیاهی می توانند پیشرفت این بیماری را به دیابت نوع 2 ، کند نمایند.خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به پیش دیابت افزایش  می یابد.

در افراد مبتلا به پیش دیابت، مقدار قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که به بتوان آنها را در رده ی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قرار داد. به طور معمول پیش دیابت به دو زیرگروه مختلف تقسیم می شود: یک گروه که به دلیل تولید بیش از حد گلوکزدر کبد به این بیماری مبتلا می شوند و  دیگری به دلیل عدم جذب صحیح گلوکز توسط عضلات دچار افزایش قند خون می گردند.

نویسنده ی ارشد این پژوهش  دکتر Nicola Guess  از دپارتمان دیابت و علوم تغذیه در کینگز کالج لندن، می گوید: در این مطالعه برای اولین بار به بررسی تاثیر تغییرات تغذیه ای خاص بر این افراد، با در نظر گرفتن تفاوت های اساسی در دو زیر گروه پیش دیابت، پرداختیم.

دراین پژوهش که نتایج آن در مجلهPLOS ONE منتشر شد، گروه کوچکی از افراد با طیف گسترده ای از قند خون، با استفاده از پرسشنامه های تغذیه ای بررسی شدند.این گروه  شامل 15 فرد سالم، 14 فرد ورزشکار، 23 فرد چاق و 10 فرد مبتلا به پیش دیابت و 11 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بودند.

دکتر Nicola Guess  می گوید: این یافته ها نشان می دهد که افزایش مصرف رژیم غذایی حاوی چربی های غیراشباع ممکن است تأثیر مثبتی بر بیماران مبتلا به نوع خاصی از پیش دیابت شود، روشن است که این تغییرات خاص در رژیم غذایی ممکن است هیچ تاثیری در پیشرفت دیابت نوع 2 در زیرگروه دیگر نداشته باشد، ما قصد داریم بر اساس نتایج این کار مطالعات گسترده تری را طراحی و اجرا نماییم، و در نهایت این ایده را در یک کارآزمایی تصادفی آزمایش کنیم.

به گفته محققان محدودیت های این مطالعه شامل تعداد کم شرکت کنندگان و طراحی مقطعی این مطالعه است، همچنین  نویسندگان نتوانستند یک اثر علی و معلولی را در این رابطه تایید نمایند.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/mar/eating-polyunsaturated-fats-could-be-beneficial-for-people-with-prediabetes-94280239.html